من كناب تاريخي ( الشعوب الكاثوليكية الشرقية ، السريان عنوان لغة وليس اسم عرقي او قومي )

ابو سنحاريب
عثرنا في النيت على كتاب تاريخي
THE CATHOLICOS OF THE EAST AND HIS PEOPLE.

مهم جدا حول الاشوريين والبعثة الانكليزية قبل الحرب الكونية الاولى ،والذي نشر 1892.في لندن
وفي الكتاب معلومات قيمة عن حياة الاشوريين في حكاري واورميا وبقية المناطق التي كانوا يتوزعون ويعيشون فيها وعن عاداتهم وطقوسهم الدينية وعلاقاتهم مع الاخرين والمذابح التي تعرضوا لها عبر التاريخ
وانصح كل قاريء اشوري ان يقتني هذا الكتاب
ومن اجل التعريف ببعض مما جاء في الكتاب فانني وكعادتي اميل الى الاختصار واترك القاري مع المصدر ليقرا بنفسه
ويعزوالكاتب الى ان تواجد الاشوريين في المناطق الجبلية يعود الى هروب ابناء الملك سنحاريب بعد قتل والدهم ،،،وحتما مع حمايتهم وجيوشهم وعواءلهم وتوابعهم الى ارض ارارات
وكما وجدنا في كتب سابقه بان اول رحالة الماني زار تلك المنطقة قبل الخرب الكونية الاولى ووجد هناك الواح طينية باللغة الاشورية وقد تطرقنا الى ذلك في احد مقالاتنا السابقة


كما نجد ان الكاتب يقول بانوالاسم او التسمية السريان ليست الا اسم او صفة تطلق على كل المسيحيين وليست سوى لغة كما انها ليست اسم لقوم او عرق
وهنا اترك القاريء مع عدة اقتباسات من الكتاب وبشرح موجز لما جاء فيها
ملاحظة
اذا كانت هناك صعوبة ما في القراءة يرجى انزال الكتاب وقراءته
اولا
في المقدمة يقول
ان البعثات الرومانية كانت ترمي الى تحطيم الكنيسة الشرقية
Pageviii
W e wish here to make clear a point on which we may be misunderstood. This book is intended to be, as far as possible, uncontroversial ; and therefore we have made scarcely any reference to the Roman Oatholick Mission of the Lazarist Fathers and Sisters of St. Vincent de Paul or to the American Presbyterian Mission, which both have their head quarters at Urmi. W e do not wish to underrate the value of the many good works in the way of hospitals, schools, translations of the Holy Scriptures into the vernacular, and other productions of the printing press, which have been undertaken by
these two Missions, or the many acts of kindness
ثانيا
حول هدف البعثة الانكليزية للتعرف الى عادات وطقوس الناس وعدم التدخل لتغيير طقوسهم
Page ix
IX
shown bytheirmembers toourselves;but,asthey both adopt the method of proselytizing and de stroying the eld ” Church of the East,” we have thought it better not to deal with the subject at all than to state at full length what we believe to be the harm done by their methods, and so be drawn away from our real purpose, which is to describe thelifeandcustomsoftheOldChurch. Itwillbe seen also that the work of the Archbishop of Canter bury’s Mission is only incidentally dealt with ; we wish rather to speak of the people themselves
ثالثا
Page 4
عن نفوس الشعب لا يتجاوزن ماءتين الف نسمة
which in the Middle Ages spread over the whole of Central Asia and gave tq Europe the storyofPresterJohn— isnowrepresentedbyasmall and persecuted body of not more than two hundred thousand souls
رابعا
تسمية او اسم السريان تعني كل المسيحيين
Page 6
. The Name”Syrians”is now of universal and constant employment among the people, but it is notaltogethereasytoaccountforit. Itseemsto be the name of all Christians, of whatever nation
خامسا
حول ان الاسم الكنسي الذي كانوا يتسمون به هو كنيسة الشرق
Page 6 حول الاسم سورايي
these two bodies, the adherents of Mar Shimun ; and,inordertoavoidconfusion,itmaybeaswellto explainthenamesbywhichtheyareknown. They habitually speak of themselves as Syrians— Suriayi, or more commonly Surayi. More rarely they call themselvesNestorians;butifthisisgiventhemas a nickname, as is commonly done by other nations, they often resent it. The name, however, which they adopt in formal documents, and which their old books uniformly give them, is ” The Church of the East;
سادسا
Page 7
ليس هناك اي مبرر لاعتبار ان تسمية السريان هي علامة على العرق او قومية ولكن على العكس انها اسم ديني متداول بينهم وبين واليعاقبة
Thereisnoreasontosup pose that “Syrian” is a name marking race or nationality, but rather it is probable that it is the religious name common to themselves and the Jacobites. Names donotalwaysorgenerallydenote race. The English nation, for instance, does not draw all its blood from the Angles.
The ChurchoftheEast.” Thereisnoreasontosup pose that “Syrian” is a name marking race or nationality, but rather it is probable that it is the religious name common to themselves and the Jacobites. Names donotalwaysorgenerallydenote race. The English nation, for instance, does not draw all its blood from the Angles.
سابعا
ان التسمية المركبة ،السريان الشرقيين ،استعملت احيانا من قبل الناس انفسهم عندما كانوا يرغبون لتمييز انفسهم عن اليعاقبة
Page 9
“EasternSyrians.” Thiscom bination is occasionally used by the people them selves when they wish to distinguish themselves from the Jacobites.
ثامنا
ابناء الملك سنحاريب هربوا اليهم الى ارض ارارات بعد قتل والدهم
Page 9
Sennacherib’s sons escaped to them (” into the land of Ararat”) after killing their father
عنوان الكتاب
THE CATHOLICOS OF THE EAST AND HIS PEOPLE.
THE IMPRESSIONS OP FIVE YEARS’ WORK IN THE “ARCHBISHOP OF CANTERBURY ASSYRIAN MISSION;’
AN ACCOUNT OF THE RELIGIOUS AND SECULAR LIFE AND OPINIONS OF THE
EASTERN SYRIAN CHEISTIANS OF KURDISTAN AND NORTHERN PERSIA (KNOWN ALSO AS NESTORIANS).
BY
ARTHUR JOHN MACLEAN, M.A., SEAN OF ARGYLL AND THE ISLES,
AND
WILLIAM HENRY BROWNE, LL.M., ST. JOHN’S COLLEGE, CAMBRIDGE.
WITH MAP.
PUBLISHED UNDEE THE DIRECTION OF THE TRACT COMMITTEE.
LONDON:
SOCIETY FOB PROMOTING CHRISTIAN KNOWLEDGE,
NORTHUMBERLAND AVENUE, CHAK1NO CROSS, W.C. New York: E.& J.B.YOUNG AND CO.
1892.
THE PATPJASCII MAR SHIMUN, CATII0LIC03 OF THE EAST. FromaphotographbyMr.AthclstanRiley,

This entry was posted in دراسات علمية, فلسفية, تاريخية. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.