رسالة إلى ابن الوسخة عبدالفتاح السيسي

مع الاعتزار لأم السيسي ( اللي يفترض تعتزر بدورها انها خلفت دكتاتور زي دا ) ، لكن رسالة بتمنى انوا السيسي وطبوله يقروها .

halimsisi

السيسي يستخدم اسلوب عبد الحليم حافظ

Karim ElDeeb

عزيزي المشير إبن الوسخة، مش متعود أشتم بألفاظ نابية. وبرضه مش متعود أشتم حد بأمه. باكره شتيمة الأم جدا. وباعتبرها عنصرية. بس لسبب ما، بداخلي غضب كبير لا أعتقد أنه قد يهدأ سوى بأن أتوجه إلى السيدة والدتك التي أنجبتك وأنعتها بالوسخة. خاصة بعد ما شفت بعيني أمهات مات أولادها أو سجنوا في ظل حكمك.

يا إبن الوسخة، إحنا في القرن الواحد والعشرين، جمهوريات الموز بس هي اللي بيحكمها العسكر.

يا إبن الوسخة، فيه آلاف المعتقلين في السجون بدون أي محاكمات عادلة. ولما بتحصل محاكمات الناس بتاخد إعدامات بالجملة. لأن بسبب ولاد الوسخة اللي زيك مصر ماتت فيها منظومة العدالة من
سنين طويلة.

يا إبن الوسخة، الداخلية عمالة تقتل في الناس يمين وشمال وبتتعامل مع البني آدمين معاملة أقذر من أيام مبارك وحبيب العادلي. وإنت فاكر إن اللي بيحصل ده هيعدي عشان شوية الفاشيين اللي ماشيين زي العمي وراك.

يا إبن الوسخة، إوعى تفتكر إنك هتعرف تركب البلد وتسوقها بالحديد والنار. أولا إنت أتفه بكتير من إنك تعرف تعمل كده، وثانيا إنت واللي زيك بمنظومة أفكارهم الفاشية والشيفونية كائنات ستفنى وتذهب لمزابل التاريخ.

يا إبن الوسخة، فرحان بالأغاني والتعريص والتهليل اللي بيحصل لك في التوك شو؟ أصبر بس شوية، هتلاقي الدنيا بتقلب عليك. وكل كلاب السكك اللي كانوا بيعرصولك هيرجعوا يشتموك. مشتفتهمش بيعملوا كده أيام مبارك؟ وأيام شباب الثورة؟ وأيام الإخوان؟

يا إبن الوسخة، بطلوا تشتغلوا الناس وتقولولهم إن فيه مؤامرات على البلد وإنكم بتحاربوها، وإنتم أساسا نايمين في حضن الأمريكان ليل نهار وتسليحكم وتمويلكم من عرق أمريكا. بطلوا اشتغالات الخمسينات والستينات دي.

يا إبن الوسخة، أمثالك من العسكر هما اللي تسببوا في انتكاسة الديمقراطية في مصر من الخمسينات، وزرعوا في وسط المجتمع الفقر والجهل والفساد والتخلف اللي طلع لنا الإسلاميين اللي مستخدمينهم دلوقتي كفزاعة لإرهابنا وتخويفنا من أي خطوة ديمقراطية.

يا إبن الوسخة، بتكلم الشعب عن شد الحزام وتوفير النفقات، ومجبتش سيرة مكافحة الفساد وإرجاع حقوق الناس الغلابة اللي نهبها المسؤوليين اللي زي سعادتك بدون رقيب ولا حسيب. متقول للشعب دخلك السنوي زاد بنسبة قد إيه بعد ترقيتك من مجرد لواء في ٢٠١١ لمشير في ٢٠١٣؟

يا إبن الوسخة، إنت فاكر إنك ممكن تعرف تعمل اللي انت عايزه بإنك ترجع الناس للخوف والرعب تاني؟ إنت فاكرنا عايشين أيام القناة الأولى؟ وفاكر ان الشباب بيتفرجوا على عماد اديب ولميس الحديدي وبيقروا جرايد مجدي الجلاد وباقي شلة المعرصين؟

يا إبن الوسخة، اقرا تاريخ الانقلابات الحديثة كويس. عشان ولاد الوسخة اللي زيك الناس بتصقفلهم في الأول بس بتلعنهم في الآخر. وإنت الآخر بتاعك مش هيبقى بعيد. ده قريب جدا.

About محمد ميرغني

محمد ميرغني ، كاتب ليبرالي من السودان ،يعمل كمهندس معماري
This entry was posted in الأدب والفن, ربيع سوريا. Bookmark the permalink.

One Response to رسالة إلى ابن الوسخة عبدالفتاح السيسي

  1. hady khalifa says:

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.