الجزء الثالث من كتب تاريخية ومصادر اكاديمية لدحض الاباطيل والافتراءات ضد الاشوريين ‎

تمثال ياباني ورسلة رائعة وزنك ليس بعدد الكيلوغرامات وانما بعدد الكتب التي تقرأها

كتب تاريخية عن الكنيسة الاشورية (في حوالي عام 280 ميلادية ، أسست كنيسة المشرق الأشورية مقرها الرئيسي في العاصمة السلوقية ، 32 كلم جنوب شرق بغداد المعاصرة)

ابو سنحاريب

الجزء الثالث من كتب تاريخية ومصادر اكاديمية لدحض الاباطيل والافتراءات ضد الاشوريين

تطرقنا في الجزء الاول والثاني لعدة كتب ومصادر مهمة حول الاستمرار القومي للاشوريين عبر القرون والى يومنا الحالي ،وفي هذا الجزء سوف نخصص الكلام عن الكنيسة الاشورية منذ نشوءها في بدايات القرون الاولى لانتشار المسيحية في البلاد والمنطقة .

وهنا ، نضع امام القاريء الكريم عدد من الكتب التي تثبت بتواجد الكنيسة الاشورية منذ البدء ، و سوف ندحض ادعاء البعض بان اسم الكنيسة لم يكن اشوريا ، ربما بسبب الافتقار الى مصادر حول تاريخ الكنيسة الاشورية او لاسباب سياسية او مذهبية للطعن بكنيستنا الاشورية المقدسة .

حيث سيجد القاريء الكريم بان الاسم الاول للكنيسة كان ( الكنيسة الاشورية ) ثم فيما بعد اطلق عليها اسم كنيسة المشرق او كنيسة فارس او الكنيسة النسطورية .

الكتب والمصادر :

اولا ،

من كتاب after Saturday comes Sunday ،بعد السبت ياتي الاحد

جاء في الصفحة الثانية ما يلي ( وبحلول نهاية القرن الثاني ، كان للكنيسة في مدينة إديسا أربعة أناجيل باللغة الآرامية وكانت تنشر المسيحية شرقًا عبر الإمبراطورية الفارسية. في حوالي عام 280 ميلادية ، أسست كنيسة المشرق الأشورية مقرها الرئيسي في العاصمة السلوقية ، 32 كلم جنوب شرق بغداد المعاصرة)

After Saturday Comes Sunday: Understanding the Christian Crisis in …

https://books.google.ca › books

Elizabeth Kendal · 2016 · Religion

By the end of the second century, the church in Edessa had four Gospels in Aramaic and was spreading Christianity east through the Persian Empire. In around AD 280, the Assyrian Church of the East established its headquarter at the metropolitan seat of Seleucia ,32km southeast of modern – day Baghdad

ثانيا :

CNEWA.a papal agency for humanitarian and pastoral support

وهي وكالة بابوية للمساعدة الانسانية والرعوية

مقال عن تاريخ

كنيسة المشرق الاشورية

( من غير المعروف بالضبط متى ترسخت المسيحية لأول مرة في بلاد ما بين النهرين العليا ، ولكن هناك بالتأكيد وجود مسيحي هناك بحلول منتصف القرن الثاني. في القرن الثالث ، غزا الفرس المنطقة. على الرغم من أن هذه الكنيسة كانت متعددة الأعراق ، إلا أن الشعب الآشوري كان يلعب دوراً مركزياً في حياته الكنسية. تسبب موقعها الجغرافي في التعرف عليها ببساطة باسم “كنيسة الشرق”.

تم نقل البطريركية إلى مدينة بغداد الجديدة بعد أن أصبحت العاصمة في عام 766. وبحلول عام 1318 كان هناك حوالي 30 مطرانية و 200 أبرشية تابعة. ولكن خلال غزوات تيمورلنك في أواخر القرن الرابع عشر ، تم إبادة هؤلاء المسيحيين. بحلول القرن السادس عشر ، تم تقليصهم إلى مجتمع صغير من الآشوريين في ما هو الآن شرق تركيا. ثم تم إضعاف الكنيسة أكثر من خلال تشكيل نظير كاثوليكي يعرف باسم الكنيسة الكلدانية الكاثوليكية)

The Assyrian Church of the East

It is not known exactly when Christianity first took root in upper Mesopotamia, but a Christian presence had certainly been established there by the mid-2nd century. In the 3rd century, the area was conquered by the Persians. Although this was to be a multi-ethnic church, the Assyrian people traditionally played a central role in its ecclesial life. Its geographical location caused it to become known simply as “the Church of the East.”

The Patriarchate was moved to the new city of Baghdad after it became the capital in 766. By 1318 there were some 30 metropolitan sees and 200 suffragan dioceses. But during the invasions of Tamerlane in the late 14th century, these Christians were almost annihilated. By the 16th century, they had been reduced to a small community of Assyrians in what is now eastern Turkey. The church was then further weakened by the formation of a Catholic counterpart known as the Chaldean Catholic Church.

http://www.cnewa.ca/default.aspx?ID=1&pagetypeID=9&sitecode=HQ&pageno=1

ثالثا . من ، موقع مجلس الكناءس العالمي ،

نقرا ان لكنيسة الاشورية كانت ممثلة في مجلس نيقية في عام 325 م

نترجم بايجاز (

كانت الكنيسة الآشورية ممثلة في مجلس نيقية في 325. حول قانون الايمان المسيحي لكناءس العالم . وفيما يتعلق بتدريس نسطور ، تؤكد كنيسة المشرق أن يسوع المسيح هو ابن الله وابن الإنسان ،،،،،،،وان جميع وثائق الكنيسة باللغة الآرامية ، ،،،،،،. وتشمل الطقوس المقدسة لكنيسة المشرق طقس ما قبل 431 من أدي وماري ، بالإضافة إلى نصوص أخرى

The Assyrian Church was represented at the Council of Nicea in 325. The Nicene Creed is the universally received faith of the church. With regard to the teaching of Nestorius, the Church of the East maintains that Jesus Christ is Son of God and Son of Man, two qnome united in one Sonship. All the documents of the church are in Aramaic, utilizing the Nestorian Syriac script. The sacred rites of the Church of the East include the pre-431 rite of Addai and Mari, together with other texts.

ونقرا ايضا :

. في عام 280 ، تم تنظيم كنيسة المشرق رسمياً تحت كاثوليكوس-البطريرك مار بابا بار جاججاي من سلوسيا-سيسفون ، وفي عام 410 تبراءت من كل اشكال الخضوع لاسقف انطاكيا ،،كما اثمرت نشاطات الكنيسة الشرقية ولادة مجتمعات مسيحية مزدهرة في ما يعرف الآن بأفغانستان وجنوب ووسط اسيا

. In 280, the Church of the East was officially organized under the Catholicos-Patriarch Mar Papa bar Gaggai of Seleucia-Ctesiphon, and in 410 it renounced all subjection to the see of Antioch. The eastward movement of the church saw Christian communities flourishing in what is now Afghanistan and south-central Asia.

https://www.oikoumene.org/en/member-churches/holy-apostolic-catholic-assyrian-church-of-the-east

رابعا : من كتاب

Church schism and corruption

(انشقاق الكنيسة والفساد

في الصفحة 220 (مؤسسي اللاهوت الآشوري من طرسوس وثيودور ، الذي علم في أنطاكية ،

التعليل اللاهوتي للكنيسة الاشورية والذي كان مكتوبا من قبل باباي البارع 551-628)

،،، ومن الواضح أنه مختلف عن اتهامات العقاءدية الموجهة إلى نسطورس ، وان كتابه الذي يدعي كتاب الوحدة كان انجازه الاساسي في اللاهوت

( church schism and corruption

page 220 ( the founders of assyrian theology of tarsus and theodore , who taught at antioch ,

the normative christology of the assyrian church was writen by babai the great 551-628 )

and it is clearly different from the accusations of dualism directed toword nestorius ,his main christological work is called the book of union

خامسا :

History of the development of the doctrine of the person of …

https://books.google.ca › books

Isaak August Dorner · 1861

… the Church of Western Syria, are equally applicable, in the second century, to the Church of Eastern Syria, which stood in close connection with Persia and Armenia, and was frequently designated the Assyrian …

سادسا :

The Church of the East | David Bentley Hart | First Things

https://www.firstthings.com › 2011/01 › t…

Jan. 28, 2011 · Most of the Christians of Iraq belong to “Assyrian” tradition: the tradition, that is, of the Church of the East (often, and somewhat opprobriously, called the “Nestorian” Church) and of its sixteenth …

سابعا (:

Who Are Iraqi Christians – Iraqi Christian Relief Council

iraqichristianrelief.org › about-us-2 › wh…

The Christian faith came to Assyria in the first century with St. Thomas, St. Thaddeus, and Mar Mari, which … The churches that constitute the East Syrian rite include the Assyrian Church of the East, Ancient Church of

ثامنا

The Invisible Christians of the Holy Land – chiesa espresso

chiesa.espresso.repubblica.it › articolo

Mar. 28, 2005 · The Assyrian Church was born from the Christian communities that had been rooted in Mesopotamia since the 2nd century, which in the 3rd century found themselves subject to Iran’s Sassanid empire, …

تاسعا

Assyrian Church of the East | Revolvy

https://www.revolvy.com › main › s=Ass…

During the second half of the 16th century, traditionalist patriarchs of the Eliya line were faced with continuous …. By the end of 19th century, the Assyrian Church of the East consolidated itself as sole representative of all …

عاشرا :

The Invisible Christians of the Holy Land – chiesa espresso

chiesa.espresso.repubblica.it › articolo

Mar. 28, 2005 · The Assyrian Church was born from the Christian communities that had been rooted in Mesopotamia since the 2nd century, which in the 3rd century found themselves subject to Iran’s Sassanid empire, ..

حادي عشر

BibleBeltCatholics – Pre-Christian through the Second Century: The Early Church Fathers on Mary being the (God bearer) Mother of …

www.biblebeltcatholics.com › bbc › Mot…

Jump to Tatian the Assyrian, (the Syrian) · ), (A.D. c.120-180), Assyrian; was an early Christian writer and theologian. A disciple of St. Justin. Tatian’s most influential work is the Diatessaron, a Biblical …

ثاني عشر

Church Hierarchy – St.Mary’s Jacobite Syriac Orthodox Church, Edmonton, Alberta, Canada

www.stmarysedmonton.com › church2

Historical literary sources tell us that by the second half of the second century there was an established church in ….. or influence of the Assyrian Church of East (Nestorians) in Malabar (Kerala) before the 15th century.

ثالث عشر

Assyrian « See The Holy Land

www.seetheholyland.net › tag › assyrian

In the early centuries, when the Judaeo-Christian Church was still one and undivided, its expansion required … Church”), were later recognised, with Constantinople eventually being accorded second place after …

رابع عشر

The Assyrian Church of the East – OrthodoxChristianity.net

www.orthodoxchristianity.net › forum

Dec. 17, 2009 · And we have plenty of fragments in Greek going back to the second century AT THE LATEST. Quote. Please go to the website I listed if interested since it only debates Peshitta primacy. We have the

خامس عشر

Churches in the Holy Land « See The Holy Land

www.seetheholyland.net › churches-in-th…

From the 4th century, theological disagreements arose over the nature of Christ. Often exacerbated by political and social tensions, these led the Assyrian Church of the East and what we know as the Oriental Orthodox .

ملاحظة اعتذر من القراء لعدم ترجمتي لبقية المصادر وذلك لضيق الوقت ، ولاني على ثقة بان اغلب القراء يفهمون الانكليزية والذي يجد صعوبه ، يستطيع ان يستعين بكوكل

كما ان هناك عدة مصادر اخرى لا اجد الوقت للاشارة اليها

كما ان غايتي الاساسية هي تصحيح الاخطاء حول اسم الكنيسة الاشورية كثقافة عامة

والرب يبارك

This entry was posted in دراسات علمية, فلسفية, تاريخية. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.